fredag 14 oktober 2011

Vänd ut-och-in på dig - och bli del av ekosystemet...




Hos allt för många företag är applikationslandskapet en brokig röra, och det är svårt att urskilja vilka affärsprocesser som stöds av vilka IT-system och hur de hänger ihop. När man till det lägger hur kopplingarna till företagets affärspartners upp och ner längs värdekedjan blir bilden inte enklare. Att hålla kund- och affärs-data synkroniserade och med hög kvalitet utgör dagliga utmaningar för affärssystemens ägare och förvaltare.

Det finns ett starkt förändringstryck att anpassa sig till de nya trenderna; sociala medier, molnet och virtualisering, nya reklamkanaler och så vidare. Stora kundgrupper ändrar beteende och har långt gående förväntningar på en smidig köpupplevelse via alla kanaler.

Detta samtidigt som det gamla arvet av IT-system är lika lättmanövrerat som en supertanker.

En möjlig strategi är att "vända ut-och-in på IT-informationen"; flytta ut ansvaret för kund-, produkt- och ekonomi-data ut i företagets värdekedja, och minska ner vilken information man faktiskt upprätthåller internt i IT-systemen. Ansvaret  lägger du istället på ditt nät av leverantörer, partners, transportörer, kanaler och inte allra minst kunderna själva. Du ser enbart till att säkra att du kan få tillgång till all viktig information om dina kunder, produkter och affärsstatus - men inte nödvändigtvis ha den internt. Du strävar efter att snabbt kunna sammanställa en kundbild - från egna transaktioner, från partners interaktion med kunden, från kreditinstitut, från sociala medier. Eller en "lagerbild".

Det går tyvärr inte att nå detta tillstånd med några snabba eller enkla projekt, men det går att ta väsentliga steg i denna riktning för varje störra affärssystemprojekt. Och du behöver också ha valt partners som förstår och förmår ta ansvaret.

En god vän arbetar med denna transformation inom sin bransch; genom att skapa gemensamma produktdata - "metadata" - för hela branschen minskas kostnaderna för samtliga aktörer drastiskt.

Allt eftersom "bagaget" blir lättare kommer du också upptäcka att du blir mer lättrörlig i dina IT-projekt. Du får också ett stort ansvar för att tillgodose dina kunders behov av affärsdata, på samma sätt.

Du blir en automatisk del (på gott och ont) av dina partners förändringsprojekt. Du har helt enkelt blivit del av ett digitalt ekosystem i din värdekedja... nu får du se till att det blir det livskraftigaste ekosystemet!

  • Är detta möjligt i ditt företag?
  • Ser du några exempel på andra som gör detta?
  • Jag är nyfiken på synpunkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar